4 november, 2021
Visma om varför Citygate var ett självklart val

Visma är ett stort företag med ungefär 14 000 anställda, utspridda i såväl de nordiska länderna som i bland annat Holland, Rumänien och Polen. Företaget växer kraftigt och har många ben att stå på, där några av de främsta är Enterprice, Public, Spcs, Consulting och Advantage. Som en del i den här satsningen framåt har man nu valt att flytta in i Nordens högsta kontorsbyggnad. Här berättar Jan om hur tankarna kring flytten gått och varför kontorets roll framåt är så viktig.
Vad var det ni fastnade för när ni bestämde er för att flytta till Citygate?
Vi sitter ju i området sedan tidigare och vi har trivts väldigt bra här vid Gårdatorget. Närheten till såväl city som påfarten till de stora vägarna är några av de fördelarna vi verkligen uppskattar.
Vi kom till ett läge där vi behövde kika på nya lokaler då vi började växa ur våra nuvarande och då kikade vi på lite olika alternativ i Göteborg, främst i närområdet. Vi fastnade rätt omgående för Citygate och allt huset har att erbjuda och sättet man tänker på. Grannhuset med hotellverksamhet i kändes inte aktuellt, då vi kom fram till rätt snabbt att vi inte ville slåss om hissarna med hotellgästerna som bor där.
Det kändes som att Citygate kommer ha mer puls och den vill vi gärna vara en del av. Känslan var att här kommer det finnas fler företag och sen lät idéerna kring restaurangen på bottenplan väldigt lockande.
En av de viktigaste fördelarna är dock att förändringen inte blir så stor för våra medarbetare nu när vi väljer att stanna i samma område. De får samma resväg som tidigare och de känner till området. Man kan ju annars förlora duktiga kollegor genom att flytta kontoret så att det inte längre passar de som jobbar på företaget.
Den nya busslinjen var definitivt också något som underlättade vårt val. Nu kommer våra anställda och kunder enkelt kunna ta sig från centralen utan några bekymmer.
Ser ni några fördelar att just nu i rådande situation faktiskt bestämma er för att flytta till nytt kontor? Och fördelar med att kunna förmedla det till era medarbetare?
Vi hade redan bestämt oss innan pandemin och meddelat kollegorna. Vi hade dock gjort samma val om vi valt att byta i, under eller efter pandemin. Vi hade inte tagit mindre lokaler om vi beslutat oss nu, vi hade tänkt ganska smart redan innan. Vi är många men alla kommer kanske inte att jobba på kontoret varje dag. Därför vill vi inte ha onödigt stora ytor, samtidigt som det självklart kommer finnas plats för alla som vill jobba på kontoret.
Vad ser ni mest fram emot med att sitta i Nordens högsta kontorshus?
Det var inte därför vi valde att flytta in i Citygate, men det är ju helt klart en trevlig bonus. Vi kommer ju inte ha några som helst problem att förklara för kunder och besökare vart det är vi sitter. Det här är ju ett landmärke och kommer så att förbli för en lång tid framöver.
Vi kommer sitta på våning 18, 19 och 20 och utsikten därifrån är helt makalös. Jag har själv varit uppe och man ser ju verkligen ut över hela staden. Det är häftigt.
Citygate kommer certifieras enligt WELL för att främja människors hälsa och välbefinnande. Målet är arbetsplatser där människor trivs, mår bra och får möjlighet att prestera sitt allra bästa. Hur ser ni på det och hur kan ni dra nytta av det hos er på Visma?
Alla certifieringar med hållbarhetstänk och välmående personal är viktiga för oss på Visma. Att våra medarbetare mår bra känns som en självklarhet för oss. Och här är ju huset en del av den biten. Helhetsbilden är viktig för oss och att kunna erbjuda en arbetsplats med träningsmöjligheter, cykelhotell och hälsosam mat känns verkligen som att det går hand i hand med våra värderingar.
Husets läge gör ju också att våra anställda har möjlighet att må bra. De som vill kan enkelt cykla dit och det finns sedan omklädningsrum och duschar för att underlätta. Eller så tar man sig enkelt dit via buss, tåg eller en promenad.
Ser ni att det är viktigt var ni har ert kontor för företagets varumärke?
För oss är det viktigt att vi är tillgängliga och att våra kunder enkelt kan nå oss. Vi vill inte ligga mitt ute i skogen. Det vi levererar är ju dock viktigare än var vi sitter.
I storstäderna är det viktigt att sitta relativt centralt för att attrahera duktig personal och för att synas. Vi sitter kanske inte alltid mitt inne i smeten, men det är viktigt för oss att det ska vara enkelt att ta sig dit och hem.
Vad hoppas ni att era medarbetare ser fram emot med att flytta till Citygate?
Jag hoppas och vill verkligen att de ska se det som ett lyft, inte bara rent fysiskt, att vi hamnar högre upp ovan mark ;). Vi får nya fräscha, luftiga lokaler som är bättre anpassade till verksamheten. Vi kommer nu att ha bättre gemensamhetsutrymmen, konferensrum och allt kommer att kännas modernt. Jag hoppas och tror också att våra anställda känner att vi satsar på våra medarbetare och att vi tror på framtiden.
Hur mottogs beslutet om flytt bland medarbetarna? Vad är reaktionerna från de anställda om att ni ska flytta till Citygate?
Bara positivt! Vi sitter i dag i äldre lokaler så det känns som att samtliga är positiva till den här flytten. Dessutom blir det ju inte så stor förändring i och med att vi stannar kvar i samma område.
Diskussionerna kring kontorets syfte och plats pågår ju aktivt i dagsläget. Hur ser ni på Visma på kontorets roll i framtiden?
Den har förändrats under pandemin. Jag tror att de flesta bolag resonerar kring om man ska köra 50/50 hemma eller hur stor del som känns rimlig. Jag tror också att de allra flesta företag vill att deras anställda kommer in till kontoret, i alla fall någon eller några gånger per vecka. Inte minst för att checka av att alla medarbetare mår bra och har det bra. Det kan vara svårt att känna av det när alla sitter utspridda.
Kontoret är och kommer nog alltid vara en viktig punkt. Och framåt kommer det bli ännu viktigare för företag att kontoret är attraktivt och lockar de anställda att komma in. Man ska ju vilja vara där.
Vi har ju alla sett att det fungerat att jobba även hemifrån under pandemin, så vissa dagar känns ok att förlägga till hemmajobb. Pandemin har bevisat att det funkar. Jobbet blir gjort även hemma. Förr kändes det som en förmån att få sitta hemma och jobba, nu känns det mer som en naturlig del av arbetslivet. Vi har ju sett att det löser sig ändå. Dessutom blir det enklare att få till balansen mellan privat- och arbetsliv. En fördel för såväl medarbetare som arbetsgivare.
De allra flesta företag verkar tycka att hemmaarbete fungerat skapligt under rådande omständigheter, men att vissa moment försvårats av att inte kunna samlas. Hur har det fungerat hos er och finns det några delar i arbetet som försvårats genom att medarbetarna sitter utspridda och inte ses fysiskt?
Det har fungerat väldigt bra även hos oss, men det man saknar är ju småsnacket vid kaffemaskinen, att enkelt kunna hoppa mellan olika samtal och framför allt kreativiteten som kan vara svår att få till i digitala möten.
Som jag sagt tidigare så kommer det vara superviktigt att kontoret uppfattas som en plats där det är kul och inspirerande.
Något som också fungerar bättre IRL är såklart nyrekrytering. Det kan vara svårt för någon som är ny in på företaget att komma in i gänget, ställa frågor och att uppfatta företagets värderingar och kultur när alla sitter hemma på sin egen kammare.
Vad anser du är kontorets huvudsakliga uppgift?
Framför allt att samla människor. Sen tycker jag även det är viktigt att kontoret är en fräsch, modern, trevlig och kreativ mötesplats. Det ska vara kul, inspirerande och den där wow-känslan bör finnas där.
Vad tycker du är viktigast på ett fungerande och trevligt kontor? Vad måste finnas? Vad klarar du dig utan?
Jag tror den där frågan är väldigt individuell. Här gäller det att vara lyhörd för sina medarbetare. Jag tycker att kaffet och lunchrummet är viktigt. Sen är det självklart viktigt med bra uppkoppling och en fungerande IT-miljö.
Vi på Visma tycker också det är viktigt med en hög basstandard, sen om många anställda har samma önskemål som till exempel pingisbord på arbetsplatsen eller liknande så får man självklart se över ifall detta bör finnas. Här har vi ju olika delar av företaget, med olika medelålder, så vi gör vårt bästa för att tillgodose önskemål så att våra anställda trivs så bra som möjligt.
Vilka fördelar ser ni med att ha ert kontor i Gårda och hur ser ni på utvecklingen i området?
Gårda känns som en stadsdel som verkligen förädlas just nu. Det ska bli väldigt spännande att se hur det blir när allt är klart. Kommunikationsmöjligheterna blir ännu bättre. Den nya busslinjen blir verkligen ett lyft. Det händer också en hel del på restaurangsidan så möjligheterna till variation på luncher känns verkligen lovande.
Är alla tillbaka på kontoret nu sedan restriktionerna släppt eller hur ser upplägget ut?
Det där är lite olika beroende på bolag. Vissa bolag vill ha in medarbetarna mer medan vissa tillåter att man sitter hemma som man gjort innan, eller lite mindre. Att alla kommer vilja kalla tillbaka alla medarbetare i någon utsträckning är jag säker på men när och i vilken utsträckning är inte riktigt klart.
Tack Jan och Visma för att ni tog er tid. Vi ser fram emot att välkomna er till Citygate nästa år.
Alla nyheter
26 april, 2022
Flodéns flyttar in på våning 28
21 februari, 2022
Juristbyrån Verahill flyttar in på våning 23
11 februari, 2022
Compass Group driver konferensen
4 februari, 2022
WSP flyttar in på våningarna 8,9 och 10
4 februari, 2022
Bosch flyttar in på våning 17
27 januari, 2022
Aspia flyttar in på våning 16
24 januari, 2022
Knightec flyttar in på våning 34
4 november, 2021
Visma om varför Citygate var ett självklart val
25 augusti, 2021
Robot på plats
15 juni, 2021
Stipendium för framtida samhällsutvecklare
11 maj, 2021
Sector Alarm tror på kontorets betydelse
28 april, 2021
Kontorets roll i framtiden
26 mars, 2021
Parttrap satsar mitt i pandemin
11 februari, 2021
100 procent lokal solenergi ska driva Citygate
11 februari, 2021
Skanska hyr ut till Sector Alarm i Citygate i Göteborg
11 februari, 2021
Parttrap flyttar in i Skanskas kontorsprojekt Citygate i Göteborg
19 januari, 2021
Hej Hampus Magnusson!
25 augusti, 2020
Skanska flyttar till Nordens högsta kontorshus, Citygate
1 juli, 2020
På spaning efter framtiden: Hur jobbar vi 2050?
17 oktober, 2019
Cykeln får hedersplats i Göteborgsprojekt
14 oktober, 2019
Plogging
20 september, 2019
Frukostseminarium
1 augusti, 2019
Pålning och spontning fortsätter
1 augusti, 2019
Byggplank
1 juni, 2019
Avstängd gång- och cykelväg – för din säkerhet
1 juni, 2019
Utökade tider för pålningsarbetet
1 juni, 2019
Fabriksgatan öppnar för genomfart igen
22 maj, 2019
Citygate – Ett högt hus med bred social ambition
15 juni, 2017